Przejdź do głównej zawartości

Hotel Pod Jemiołą - RECENZJA


Książkę ,,Hotel Pod Jemiołą'' recenzuję we współpracy z wydawnictwem Znak LiteraNova.



Okładka książki Hotel pod jemiołą
Chłopak czyta romans?!

Z grubsza książka wygląda tak: Pisarz romansów pisze o konferencji dla pisarzy romansów, gdzie główna bohaterka chce, aby jej romans został wydany. Czy to miało prawo się udać?

,,Hotel Pod Jemiołą'' to moje pierwsze spotkanie z twórczością Richarda Paula Evansa. Żeby nie było, że czytam od drugiego tomu, autor już w przedmowie mówi, że ,,Obietnica Pod Jemiołą'' i ,,Hotel...'' nie są serią i nie należy traktować ich jako trylogii (trzeci tom nie ukazał się jeszcze po polsku). 

Historia tu opisana, to opowieść o tym, że Najlepsze lata naszego życia są zawsze przed nami. Ja odebrałem to bardziej jako Każdemu pisane jest szczęście w miłości. Główna bohaterka - Kimberly, to dziewczyna po przejściach, i to takich, że mało kto by jej zazdrościł. W zasadzie to chyba nikt. Ja na pewno nie. Przeżyła dwukrotnie zerwane zaręczyny i rozwód. Pisze romans i chce, by został on wydany. W ramach prezentu od ojca wyjeżdża na konferencję dla pisarzy w tytułowym Hotelu pod jemiołą. Poznaje tam tajemniczego Zeke'a, w którym stara się odnaleźć bratnią duszę. 

Duże wrażenie zrobiło na mnie to, jak napisano tę piękną historię. Mamy tu, można powiedzieć, książkę o książkach i pisarzach. Bardzo ciekawie czytało się o tym, jak wygląda życie niepublikowanego pisarza oraz opowiadanie - naprawdę szczegółowe, mimo, że w tle - o różnych gatunkach romansów. Dowiedziałem się, że istnieje coś takiego jak chociażby romans w stylu Sparksa. Jednym słowem, można się czegoś nauczyć, ale o tym później.

Intrygujące było czytanie książki, kiedy nasza bohaterka uczestniczyła już w konferencji. Mam tu na myśli przeplatanie się nazwisk fikcyjnych pisarzy, z prawdziwymi, w tym znanymi również mi. Nie ukrywam, że ucieszyłem się w duszy w chwili, kiedy ,,pojawił się'' John Grisham, którego uwielbiam, tak jak wszystkie książki o prawnikach, sędziach, adwokatach, itd.


Historia opisana jest w narracji pierwszoosobowej. Opowiada ją główna bohaterka, Kim. Mamy tu kilka smaczków w postaci bezpośrednich zwrotów do czytelnika, w tym nawet na końcu. Pozwala to jeszcze bardziej utożsamić się nam z bohaterką i lepiej ją zrozumieć. Bardzo fajnym ,,dodatkiem'' są początki rozdziałów. Każdy z nich zaczyna się bowiem od krótkiego motta/myśli Kim z jej dziennika. Motyw ten od razu skojarzył mi się z początkami każdego rozdziału ,,Amerykańskich Bogów'' Gaimana, a sama treść (słowa Kim) kojarzą mi się z poezją Rupi Kaur. Jej wpisy raz przygnębiają, a raz podnoszą na duchu, dając nadzieję na lepsze jutro:
Czy to dobrze, czy źle, że nie wiemy, ile dzieli nas od spełnienia naszych marzeń?
W książce zaciekawiło mnie także to, że nie jest pisana tak jak w 90% pisane są książki. Już tłumaczę o co mi chodzi. Umieszczono tu bowiem nawet treści ulotek reklamujących konferencję, czy zawartość pakietów uczestników.

..Hotel Pod Jemiołą'' ma w sobie coś, co mnie dziwnie zaskoczyło już na początku, mianowicie wątek znany z.. młodzieżówek! Nasza bohaterka miała straszną traumę z dzieciństwa. Samobójcza Straszna śmierć matki, zostawienie jej przed ołtarzem. Dwa razy. Nieudane małżeństwo. Ucieczka przed samą sobą... I ojciec. Jedyna osoba w jej życiu, której może zaufać. 
Ale jak spojrzeć w oczy komuś, od kogo się uciekło, mimo dobrych rad? 
Posłuchaj, jeśli rzeczywiście chcesz mnie zdołować, to przestań marzyć. (...) Pamiętaj, chodzi o znaki przystankowe.
,,Hotel Pod Jemiołą'' ma jednak jedną wadę, która rzuca się w oczy. Mianowicie postać Zeke'a czasami jest irytująca, a sama historia lekko przesłodzona. Mam tu na myśli to samo, co drażniło mnie w ,,Mimo Naszych Kłamstw'', czyli ,,szastanie'' pieniędzmi na prawo i lewo. Wystarczało, że bohaterka powie, że marzy o Nowym Jorku, a nazajutrz już są w samolocie tam lecącym. Daje to takie niezbyt realne wyobrażenie o szukaniu prawdziwej miłości. Na szczęście jest to jedyna irytująca w tej historii rzecz.

Wydawać by się mogło, że książka będzie przede wszystkim o znalezieniu szczęśliwego związku, i że będzie to wątek dominujący, jednak zarówno relacje z Zeke'm, jak i sama konferencja, czy spotkania z ojcem są bardzo wyrównane i żadne z nich nie jest dominującym wątkiem.
 Mimo to, najbardziej w oczy rzuca się poszukiwanie szczęścia w miłości, i właśnie na tym skupia się ten nietypowy romans.

Zakończenie naprawdę wzrusza, ale książka to prawdziwa huśtawka emocji. Sam początek wywołuje wrażenie czy to na pewno romans?, które przeraża się w przerażenie. Potem oferuje nam zwątpienie w Kim oraz współczucie. Jednak w tle pozostaje nadzieja na happy end. 

Wspominałem, że z książki można się czegoś nauczyć. Znajduje się w niej co prawda kilka opisów z warsztatów pisarskich, jednak nie traktowałbym tej książki jako poradnik dla początkującego pisarza. Fakt, że kilka rzeczy jest tu naprawdę fachowo i przystępnie napisane może posłużyć za motywację do tego, by samemu wybrać się na taką konferencję dla pisarzy.

Książka będzie idealną na obecną, niezbyt zachęcającą do dłuższych wędrówek pogodę. Będąc gdzieś na dwusetnej stronie warto włączyć sobie nową piosenkę Eda Sheerana ,,Perfect''. Stworzy to niepowtarzalny klimacik.
*********************
Książka: 300 str., okładka miękka.

Komentarze

  1. Mam ochotę spędzić z tą książką święta.
    Fajnie tu u Ciebie zostaję na dłużej.:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Evansa najlepiej jest czytać właśnie w święta :) idealnie wpasowuje się w tą atmosferę :)

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Inne ciekawe artykuły

100 NAJŁADNIEJSZYCH OKŁADEK (EDYCJA 2017)!

Mamy Nowy Rok, a jak wiadomo, jaki nowy rok, taki cały rok. Czy książkoholik może zacząć go lepiej, niż od przepięknych okładek? W każdym razie ja nie, dlatego przygotowałem listę 100 NAJŁADNIEJSZYCH OKŁADEK z (nie tylko) 2017 . Nie tylko, bo chyba 9 tytułów pochodzi z poprzednich dwóch lat, ale są tak piękne, że nie mogło ich tu zabraknąć :-) Nie miałem pomysłu na żaden sensowny podział, bo każda z tych okładek podoba mi się tak, że musiałbym robić często ex aequo, więc wyszłoby albo mniej, albo więcej niż 100 pozycji. Dlatego jedyny podział to: okładka miękka; okładka twarda + zintegrowana oraz kilka pozycji po angielsku. (jeśli książkę wydano i w miękkiej, i w twardej okładce, to pokazana zostaje w twardych; wiadomo, #teamtwardaokladka zobowiązuje) Występuje tu kilka serii, gdzie np. jeden tom wydano w 2016, a drugi w 2017 oraz gdzie kilka niezwiązanych ze sobą książek wydano w jednakowej szacie graficznej (np. Gaiman od Maga). Nie sugerowałem się też tym, czy dana książka

Kolekcja Bestsellerów Fantasy Trudi Canavan - podsumowanie

Mam już wszystkie książki Trudi Canavan wydane w Polsce, więc przygotowałem taką oto listę z linkami do wpisów o konkretnych książkach: TRYLOGIA CZARNEGO MAGA UCZENNICA MAGA GILDIA MAGÓW   NOWICJUSZKA   WIELKI MISTRZ TRYLOGIA ZDRAJCY MISJA AMBASADORA ŁOTR KRÓLOWA ZDRAJCÓW TRYLOGIA ERA PIĘCIORGA KAPŁANKA W BIELI OSTATNIA Z DZIKICH GŁOS BOGÓW TRYLOGIA PRAWO MILLENIUM ZŁODZIEJSKA MAGIA ANIOŁ BURZ  (nowe zdjęcia) INNE KSIĄŻKI TEJ AUTORKI: SZEPTY DZIECI MGŁY i inne opowiadania

Gra o Tron. Edycja Ilustrowana

Dziś pokażę wam kupioną w salonie BookBook'a Ilustrowaną Edycję '' Gry o Tron''  George'a R. R. Martina Książka: 1000 str., okładka twarda, szyty grzbiet ******************************************************** Gra o Tron  – kto jej nie zna? Odpowiedź jeszcze 3 tygodnie temu byłaby prosta – ja, ale już nie jest. Tom inaugurujący sagę ,,Pieśń Lodu i Ognia'' w Edycji Ilustrowanej przeczytałem w około 18 dni (nie pamiętam dokładnie). Cóż mogę rzecz o czymś, co zna już (chyba) każdy na świecie? Bomba. Po prostu Bomba przez duże ,,B''. Zanim bardziej szczegółowa recenzja, to najpierw krótki opis fabuły. Siedem królestw ma swoich Lordów. Pieczę nad nimi sprawuje Król Siedmiu Królestw – Robert. Na północy spokojny żywot wiedzie ród Starków. Na ich terenie znajduje się też Mur – jedyna bariera przed Innymi z północy.  Południem zaś rządzi ród Baratheonów... ale tylko z pozoru. Tak naprawdę władzę sprawuje żona króla – Cersei z rodu Lannist